Zieke medewerkers, het is niet alleen vervelend omdat er iemand uitvalt. Ook de kosten lopen snel op. Eric van der Eerden van re-integratiebureau OdiBaan geeft vier tips om mensen weer aan het werk te krijgen en schade zo veel mogelijk te beperken.

Tip 1: Ken de wet- en regelgeving

‘Ziekteverzuim wordt geregeld door de Wet Poortwachter. In deze wet staat wat de werkgever moet doen om zijn werknemer na ziekte weer aan het werk te krijgen. De eisen die worden gesteld, zijn nogal expliciet. Het is daarom belangrijk dat je als ondernemer of ‘directeur groot aandeelhouder’ weet wat er van je wordt verwacht. In de praktijk zie je maar al te vaak dat dat niet het geval is. En dat kan je dan duur te staan komen. Want houd je je niet aan de regels, dan moet je algauw een jaar langer het salaris van de zieke medewerker doorbetalen dan strikt noodzakelijk.

‘Heb je geen tijd om je te verdiepen in de wet- en regelgeving, dan is het verstandig om je goed te laten adviseren, bijvoorbeeld door een bedrijfsarts of een in re-integratietrajecten gespecialiseerd bureau. Daarmee voorkom je dat je in het begin fouten maakt die je later, als bijvoorbeeld blijkt dat terugkeer van de medewerker niet meer mogelijk is, heel veel geld gaan kosten.’

Tip 2: Laat medewerkers zich persoonlijk ziek melden

‘Spreek met je medewerkers af dat ze zich persoonlijk ziek melden. Dus niet via e-mail, SMS, WhatsApp of zoiets. Persoonlijk ziek melden is om twee redenen van belang. Allereerst kan dan direct een afspraak worden gemaakt over een volgend contact. Bijvoorbeeld dat je over drie dagen nog eens met elkaar belt om te zien hoe het gaat. Daarnaast moet de ziekmelding worden geregistreerd. Dat kan heel goed in een eenvoudig Excel-bestand.

‘Het registreren van ziekmeldingen is heel belangrijk. Is iemand opvallend vaak ziek, dan kan hij of zij hier direct op worden aangesproken. Met zo’n preventieve aanpak kan voorkomen worden dat bijvoorbeeld psychische klachten of problemen thuis leiden tot langdurige uitval van mensen.’

Tip 3: Stel een begeleider aan voor zieke medewerkers

‘Is iemand langdurig ziek, dan is het belangrijk om goed contact te houden. Voor ondernemers is dat niet altijd eenvoudig. Zij maken zich zorgen over de snel oplopende kosten. En zij missen een medewerker waardoor de productie achterloopt op de planning. De neiging ontstaat dan algauw om te zeggen: ‘Jij komt morgen gewoon werken.’ Maar daarmee komen mensen alleen maar meer onder druk te staan waardoor het herstel meestal nog langer gaat duren.

Om het contact met zieke medewerkers goed te houden is het verstandig om iemand binnen het bedrijf aan te wijzen die dit op zich neemt. Die persoon, een P&O-medewerker, iemand van de administratie of een collega die binnen het bedrijf veel vertrouwen geniet, zou je hiervoor een cursus kunnen laten volgen. De belangrijkste opdracht voor zo’n contactpersoon is om de relatie met de zieke medewerker open en oprecht te houden. Waarbij de grondhouding zou moeten zijn dat niemand het leuk vindt om ziek te zijn en dat mensen over het algemeen graag weer aan het werk gaan. Want in negen van de tien gevallen is dat ook zo.’

Tip 4: Laat het herstelplan maken of toetsen door een bedrijfsarts

‘De Wet Poortwachter verplicht werkgever en werknemer om binnen zes weken na de eerste ziekmelding een plan van aanpak te maken. Hierin moet zo concreet mogelijk worden vastgelegd wat werkgever en werknemer ieder afzonderlijk gaan doen. Zo’n plan kun je door de bedrijfsarts laten maken. Maar je kunt het heel goed zelf in overleg met de zieke medewerker opstellen. Om te voorkomen dat de re-integratieprocedure vastloopt bij het UWV, is het dan wel verstandig om het herstelplan te laten toetsen door een bedrijfsarts. Die kijkt dan niet alleen of het plan aan de regels voldoet.

'Als werkgever weet je na zo’n toets ook dat het herstelplan voor de medewerker mentaal en fysiek haalbaar is. Dat is belangrijk als na twee jaar blijkt dat terugkeer niet mogelijk is, je bij het UWV terechtkomt en de medewerker na ander werk moet worden begeleid. Is het plan niet goed of rammelt de uitvoering, dan zal het UWV hierover vragen gaan stellen en mogelijk een negatief oordeel geven over de uitvoering van het re-integratietraject. Het gevolg is dan dat kosten verder oplopen.'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl